Chevrolet Spark, cel mai bine vândut autoturism din segmentul său, se luptă cu reticenţa clienţilor faţă de automobilele de oraş.
Românii au o problemă cu mărimea. Şi cu perceperea corectă a realităţii. Românii şi-au dorit case mari, maşini mari, concedii mari. În general, cei câţiva ani de aşa-zisă bunăstare care au precedat criza economică actuală au fost clădiţi pe visuri mari. Pentru multe dintre acestea, românii s-au angajat la credite pe măsură. Mult mai mari decât ar fi fost cu adevărat rezonabil. Dramele în care s-au transformat destule dintre iluziile neîntemeiate sunt, cum altfel, decât mari.
O analiză succintă a pieţei autohtone de autoturisme noi ne arată că fixaţia clienţilor - atâţia câţi au mai rămas - pentru maşinile mari a rămas intactă şi în 2010.
Dacia nu mai e regina
Potrivit statisticii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), pentru fiecare maşină de clasă A (cea mai mică) comercializată au fost vândute cam patru SUV-uri.
Cifrele nu mint. Anul trecut le-au fost livrate românilor numai 3.148 de autoturisme de oraş (cu 42% mai puţin decât în 2009), dar 12.253 de maşini de teren! Cu excepţia celor două celebre modele autohtone Dacia Logan (preţ minim: 6.250 de euro) şi Dacia Sandero (7.250 de euro), în showroomurile din România nu pot fi găsite maşini mai ieftine decât cele din segmentul A.
Şi nu se poate spune că românii se mai calcă în picioare pentru Dacia. Vânzările producătorului din Piteşti pe piaţa autohtonă sunt tot mai slabe: 94.949 de unităţi (în 2007), 75.241 (în 2008), 38.736 (în 2009) şi 34.400 de unităţi, anul trecut.
Ce exemplu mai bun poate fi oferit, în sprijinul afirmaţiei că românii au alergie la maşinile mici, decât acesta: în 2010, cel mai compact model Dacia (Sandero) a fost cumpărat de 3.018 compatrioţi, în timp ce SUV-ul