In Romania, orice sofer se poticneste de o dilema cand se apropie cu masina de un oras mare: sa-l ocoleasca sau sa-l strabata ? In functie de zona, poti pierde zeci de minute la semafoarele din interiorul orasului, in altele e de preferat sa faci acest lucru, decat sa-ti rupi masina in doua pe o sosea de centura plina de gropi si denivelari. soselele de centura din Romania pot fi numarate pe degetele de la o mana, iar deseori ele se afla intr-o stare deplorabila. Marile proiecte rutiere care sa faca posibila ocolirea marilor orase fie au stagnat in ultimii patru ani, fie au inaintat cu incetinitorul.
Lucrarile la centura Capitalei au fost deschise de mult timp, dar pana in momentul de fata soferii circula tot pe asfaltul si traseul vechi. Guvernantii au explicat ca principala cauza a intarzierii este exproprierea terenurilor. PD-L si PNL acorda o atentie speciala acestui proiect. Primii spun ca pana in 2012 va fi gata jumatatea de nord a centurii, iar restul se va afla in constructie. PNL, care nu a reusit pana in prezent decat sa deschida un santier pe centura Bucuresti, pluseaza: in 2012 va fi gata toata centura Capitalei, lucrarile urmand sa inceapa din partea de nord, care este prioritara.
Toate cele trei mari partide promit ca in mandatul 2009-2012 vor acorda atentie sporita acestor variante ocolitoare, fara insa sa explice de ce le-a luat 18 ani sa inteleaga importanta lor pentru infrastructura rutiera.
PD-L: Peste 40 de centuri
Democrat-liberalii intentioneaza sa initieze Programul National de Construire de Centuri Ocolitoare, care sa fie finantat de la bugetul de stat si din surse financiare internationale.
Ei promit 41 de centuri in jurul marilor orase si cu precadere in jurul localitatilor pe langa care vor trece viitoarele autostrazi.
"Avantajele soselelor de centura sunt ca maresc viteza de circulatie, scad numar