Uniunea Europeană, care îşi propune să aloce în exerciţiul bugetar 2014-2020 circa 50 de miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, energetică şi digitală, ia în considerare şi posibilitatea vânzării de obligaţiuni pentru realizarea proiectelor de infrastructură care nu pot fi finalizate din bani europeni.
"Resursele publice şi cele private sunt mai reduse astăzi. Obiectivul este să se revitalizeze piaţa de capital pentru proiecte de infrastructură, să găsim modalităţi de a-i atrage pe investitorii instituţionalizaţi să facă asemenea investiţii. Astfel, am avea o sursă complementară de finanţare", a declarat Maarten Verwey, director general adjunct în cadrul directoratului general de economie şi finanţe al Comisiei Europene, în cadrul conferinţei "Putem finanţa infrastructura Europei?", desfăşurată la Bruxelles.
Verwey a arătat că atât UE, cât şi Banca Europeană de Investiţii pot sprijini acest demers, fie prin garantarea unor obligaţiuni, fie prin acordarea unor împrumuturi subordonate care să atragă interesul investitorilor instituţionalizaţi, aşa cum sunt fondurile de pensii sau companiile de asigurări. El a arătat că UE şi BEI ar beneficia de un contract de partajare a riscurilor şi că riscul maxim pentru bugetul european ar fi limitat şi stabilit printr-un plafon.
Şi reprezentanţii mediului privat prezenţi la conferinţă au punctat faptul că atât fondurile de pensii, cât şi companiile de asigurări sunt interesate de astfel de investiţii. "Există sume uriaşe care ar putea fi direcţionate către infrastructură. Când vorbim cu investitorii noştri, se folosesc termeni precum stabilitate şi transparenţă", a spus Gordon Parsons, senior managing director în cadrul Macquarie Infrastructure, un fond de gestionare a infrastructurii cu activităţi în întreaga lume.
El a avertizat că Europa concurează în acest moment