Foto: Dan Marinescu / Jurnalul Naţional Dacă România vrea să facă autostrăzi, poduri şi căi ferate, trebuie să înceapă privatizarea pe bursă a companiilor din sectorul energetic pe care le deţine, deoarece doar din taxe aceste investiţii nu pot fi făcute, iar ţara noastră trebuie să respecte limitele de deficit convenite cu FMI şi UE, a declarat Mark Gitenstein (foto stânga), ambasadorul SUA la Bucureşti.
„Este nevoie de capital pentru infrastructura României, pentru drumurile, podurile şi căile ferate, dar trebuie să menţineţi deficitul economic în limitele convenite cu FMI şi cu Comisia Europeană. Doar în domeniul energetic aveţi nevoie de aproximativ 10 miliarde de dolari pentru a moderniza sectorul, astfel încât să folosiţi la capacitate maximă cele mai importante active strategice ale României. Acest lucru nu poate fi realizat doar cu veniturile din taxe”, a spus el în deschiderea şedinţei de tranzacţionare la Bursa de Valori Bucureşti (BVB).
El a mai spus că societăţile de stat sunt ineficiente, conduse de oameni lipsiţi de experienţă, apropiaţi mediului politic şi care iau decizii în funcţie de interesele proprii. Privatizarea prin bursă ar da românilor simpli şansa unui control „mai bun decât orice procuror” asupra acestor companii, ar creşte transparenţa şi ar preveni corupţia şi abuzurile. Acţionarii ar fi „poliţia companiilor de stat”, potrivit reprezentantului american. El spune că în Polonia există 1,5 milioane de investitori individuali pe bursă, cetăţeni polonezi de rând care se trezesc în fiecare dimineaţă, conduc până la muncă şi câştigă un salariu. În România ar exista doar 10.000. De asemenea, acţiunile cotate la Varşovia valorează peste 200 miliarde de euro, pe când cele de la Bucureşti doar 13% din această sumă. Iar în primele 11 luni din 2010, în Polonia s-au listat 81 de companii, ţara fiind a treia din lume la acest ca