Nu sunt foarte numeroase, la noi, cvartetele de coarde pentru care creaţia autohtonă contemporană, bogată de altfel, să constituie o prioritate. În cazul de faţă, ne afl ăm în faţa unor actori cu state vechi pe scena muzicii noi – Ioan Marius Lăcraru, Ladislau Csendes, Maria Ciurduc şi Anca Vartolomei – atât ca experienţă solistică cât şi ca membri ai altor formaţii de muzică contemporană, diferite ca structură.
Înfiinţat cu ani în urmă, cvartetul Florilegium şi-a câştigat, în timp, statutul profesional şi, aşa cum se întâmplă de obicei, compozitorii îi dedică lucrări (în programul festivalului, Doina Rotaru şi Sorin Lerescu).
Dacă luăm în considerare criteriul cronologic, Cvartetul de coarde nr.1 de CĂLIN IOACHIMESCU (n. 1951) este lucrarea cea mai "veche" din repertoriul propus. Ea aparţine anilor ă70, când reputatul reprezentant al muzicii spectrale de mai târziu era preocupat de posibilităţile de îmbinare a rigorilor tehnicii seriale cu caracteristicile melosului românesc.
MYRIAM MARBE (1931-1997)... Generaţia "de aur". Cvartetul nr.2 (anii ă80) rămâne un model viu al modului inconfundabil în care compozitoarea îşi expunea şi rezolva tensiunile interioare; contrastele nu se înfruntă ci se completează. Soluţia fi nală este una a liniştii, a aspiraţiei către planul superior al seninătăţii spirituale. Timpul lucrează în favoarea ei.
Cvartetul de coarde al lui DAN TIMIŞ (1954-2009) aparţine aceleiaşi perioade şi dovedeşte talentul bine ancorat în spiritualitatea românească al celui care a fost, de fapt, inovatorul unanim recunoscut pe plan mondial în domeniul informaticii muzicale... Din păcate prea devreme plecat dintre noi.
Celelalte două creaţii din program sunt foarte noi şi poartă titluri generice. Spre exemplu Impressions, cvartetul de coarde nr. 3, compus de SORIN LERESCU (n. 1953) anul trecut, într-o călători