Intre realitate si imaginatie nu mai exista nici o limita, ele comunica firesc, se completeaza fericit. Scriitorii recognoscibili devin, in acest mod, personaje coborate dintr-o mitologie a literaturii. Recent aparut, volumul Portrete fara rama, semnat de Nichita Danilov, aduna eseuri/ tablete/ texte publicistice aparute in presa culturala si in pagina de opinii a „Ziarului de Iasi" (de unde au iesit carti vii, semnate de Al. Calinescu, Mariana Codrut, Codrin Liviu Cutitaru, Val Gheorghiu, Nicolae Turtureanu s.a.m.d.). Autorul nu scrie critica literara, chiar daca are intuitii subtile si evaluari corecte. Intrati in malaxorul imaginatiei sale, persoanele reale, scriitori reprezentativi, devin personaje care s-ar simti foarte bine in orice carte a autorului, de poezie sau mai cu seama de proza. Ceea ce reprezinta punctul forte al „eseurilor" sale este tocmai aceasta evadare dinspre domeniul realitatii catre scenariul fanteziei, cu derapaje controlate catre fantastic ori burlesc. Viata literara devine un spectacol care sta, cel mai adesea, sub semnul carnavalescului. Scriitorii isi conserva identitatea, chipurile nu se deformeaza, dar intra intr-un joc semi-fictional inedit, transformandu-se in masti. Fiecare poarta masca propriului chip. Acest fenomen de „anamorfoza" se petrece intrucat ochiul care observa imprima vietii literare un ritm care nu-i este firesc. In aproape fiecare text, exista un punct de la care simti cum imaginatia o ia inaintea perceptiei pozitiviste si textul se indreapta ferm catre fictiune. Iese, de cele mai multe ori, o nuvela cu personaje decupate din realitate, dar puse in contexte stranii. Viziunea care domina cel mai adesea portretele este una bonoma, dar care poate capata accente acide; polemica practicata insa de Danilov nu este ostentativa, agresiva, ci invaluita, eleganta chiar. Otrava lucreaza incet, dar sigur, ca arsenicul. Victimele pr