Campania de anul acesta pentru alegerile prezidențiale și Congres a costat aproape șase miliarde de dolari, o sumă-record pentru Statele Unite, echivalentul PIB-ului Mongoliei sau al Republicii Moldova. Pentru a doua oară în ultimii patru ani, prezidențialele au, în acest moment, o notă de plată de peste un miliard de dolari.
Potrivit think-tankului Center for Responsive Politics, democratul Barack Obama și republicanul Mitt Romney și candidații celor două partide la Camera Reprezentanților și Senatul american (camera este aleasă în întregime, Senatul doar o treime) au cheltuit 5,8 miliarde de dolari în campaniile electorale.
Suma este cu șapte procente mai mare decât acum patru ani când s-au strâns 5,4 miliarde de dolari în scop electoral. În condițiile în care campania continuă, nu este exclus ca pragul de șase miliarde să fie atins în curând.
Cursa prezidențială a depășit deja suma de un miliard, multe estimări indicând chiar dublul. Competiția din 2008 dintre actualul lider de la Casa Albă și republicanul John McCain a fost prima din istoria americană care a costat un miliard de dolari.
Liber la cheltuieli electorale
„Alegerile din Statele Unite diferă prin două feluri de cele din alte țări: sunt mai lungi și, mai ales, mult mai scumpe” a subliniat Richard Dunham, șeful biroului din Washington al ziarului The Houston Chronicle, cel mai mare ziar din statul Texas și al optulea din SUA ca tiraj. „De ce? Pentru că așa au fost mereu, scumpe” a adăugat acesta.
Dincolo de gluma jurnalistului, explicația este una destul de temeinică. În 2010, Curtea Supremă a Statelor Unite a decis ca sindicatele, companiile și alte organizații să poată cheltui fără limtă în campaniile electorale. Decizia a pus capăt unei practici în care fondurile strânse de astfel de entități și destinate curselor electorale erau limitate prin lege.
Judecătorii au ar