Peter Frank a parasit pozitia de director de marketing al Adevarul Holding la sfarsitul lui decembrie, dupa opt luni petrecute in trustul lui Dinu Patriciu. Fara sa faca referire la fostul sau loc de munca, americanul care a semnat in New York Times si a comunicat pentru MBNA, vorbeste despre ce le lipseste ziarelor romanesti pentru a deveni “prietenii” cititorilor si a face profit.
Wall-Street: Ce ar trebui sa faca ziarele din Romania pentru a functiona mai bine in momentul acesta?
Peter Frank: Dupa ce am petrecut doi ani aici, cred ca ziarele trebuie sa se hotarasca care este rolul pe care il servesc. Oriunde in lume este foarte dificil pentru ziare sa faca bani si sa fie profitabile.
Trebuie sa te hotarasti ce reprezinti. In Statele Unite si in Anglia exista o traditie puternica potrivit careia ziarele sunt privite ca cea de-a patra putere a statului, a patra ramura a guvernului, care stabileste echilibrul. In alte culturi, traditia ca ziarele si jurnalistii sa asigure acest echilibru guvernului si societatii si culturii in ansamblul ei este vitala, iar oamenii citesc presa pentru ca depind de ea in acest fel.
Nu vad ca ziarele din Romania sa aiba acest rol. Continui sa vad surse media si jurnalisti care privesc interviurile ca pe niste stiri. Ii vad cum ofera multa informatie si considera ca astfel si-au facut munca. Cand de fapt a oferi informatie bruta si detalii factuale intr-un articol lung e ca si cum ai da cuiva o bucata de unt, zahar, faina si apa si a-i spune uite un tort. Nu e treaba cititorului sa faca tortul. Treaba cititorului e sa citeasca ce a asamblat jurnalistul, ca un brutar.
Nu oferi doar o serie de fapte, ci le contextualizezi. Asta nu inseamna neaparat editorializare, dar trebuie sa decizi ce este important si ce nu este. Asta e treaba reporterului.
Wall-Street: Si asta nu se intampla in Romania?