Una din trei ţigări fumate în România provine de pe piaţa neagră, arată un studiu al companiei Novel Research. Sursa: NorthFoto
Potrivit documentului, contrabanda cu ţigarete a depăşit o treime din piaţă, la sfârşitul lunii trecute. Ritmul în care vânzările ilegale câştigă teren este ameţitor: în ultimul trimestru al anului trecut, doar 22% din piaţă era reprezentată de ilegalişti.
Pierderi la buget
Astfel, contrabanda a ajuns de departe cel mai mare jucător pe piaţa ţigaretelor din România, cu o cotă de 36,2% din sector, iar producătorii o estimează la 50% la finele anului. În ceea ce-i priveşte pe cei trei mari producători de tutun din România, British Ame rican Tobbaco (BAT) a ajuns la o cotă de piaţă de 32,5%, Japan Tobacco International (JTI) - la 15,8%, iar Philip Morris - la 14,5%. „Dacă în 2009 contrabanda era lider în profit, acum e lider şi în volum”, a declarat ieri, la o conferinţă, Adrian Popa, director Corporate Affairs la BAT.
Lovitura pe care ar putea să o dea bugetului de stat extinderea vânzărilor pe sub mână depăşeşte un miliard de euro, mai arată studiul Novel Research. În timp ce în magazinele specializate un pachet de ţigări se vinde la preţuri cuprinse între 8,3 şi 10,9 lei, în târguri şi oboare acesta poate fi cumpărat cu numai 4,5-8 lei. Cele mai mari cantităţi de ţigări de contrabandă sunt fumate de românii din vestul, nord-vestul şi nord-estul ţării.
„În România, un pachet de ţigări din cea mai vândută categorie costă 9,9 lei, în timp ce în Serbia sau Ucraina un produs similar se vinde cu echivalentul a 2,9 lei. În România, cel mai ieftin pachet de ţigări, Carpaţi, costă peste 8 lei, pe când în Republica Moldova preţul celui mai ieftin pachet de ţigări este 1 leu”, a precizat Gilda Lazăr, director Corporate Affairs la JTI.
Blejnar: evaziunea pe ţigări nu ţine neapă