"Fotografia este noua pictură". Pornind de la această afirmaţie a unei prietene apropiate, artista fotograf finlandeză Elina Brotherus îşi concepe expoziţia sa "New Painting", a cărei vernisaj a avut loc şi la Bucureşti, pe data de 2 octombrie, la Galeria Nouă. Cea mai parte dintre cele paisprezece fotografii expuse sînt de mari dimensiuni, creîndu-ţi senzaţia unor adevărate tablouri. Elina Brotherus s-a născut la Helsinki în 1972. A absolvit Universitatea de Artă şi Design din Helsinki, secţia fotografie, dar mai deţine şi un "master of science", chimie analitică. În 1998 a avut prima sa expoziţie personală de fotografie; au urmat nenumărate alte expoziţii, unele dintre ele în capitale europene ca Madrid, Paris, Londra. Lucrează atît la Helsinki cît şi la Paris. Majoritea lucrărilor expuse la Bucureşti îţi dau acel fior nordic, glacial care păstrează o distanţă aproape respectuoasă între fotografie şi privitor. Stările pe care artista încearcă să le creeze frecvent sînt cele de apăsare, de aşteptare, chiar de angoasă. Principalul model pe care-l foloseşte este ea însăşi, de cele mai multe ori aflată cu spatele la obiectivul aparatului foto. Nu putem s-o învinuim de un narcisism cu valenţe artistice, pentru că Elina, cea din fotografii, nu este o femeie fericită, se evită expresia facială şi se pune accent mai mult pe poziţia corpului, ca de exemplu în lucrarea "Femme à sa toilette": un nud chircit în chiuveta din baie, cu capul plecat (nu surprindem nici o privire), ţinînd în mînă un telefon de duş ca pe un telefon real. În "La femme trompée", modelul stă
pe marginea patului, tot cu capul plecat; fotografia denotă aceeaşi stare de aşteptare încremenită, inutilă. Totuşi "Le printemps", una dintre lucrările reprezentative ale expoziţiei, deşi are aceleaşi accente "nordice" ca şi restul fotografiilor, spulberă senzaţia de apăsare, umanizînd personajul din