La 16 iunie 2004 au început lucrările la cea mai scumpă autostradă din lume. Astăzi, cu doi ani înaintea termenului-limită, e gata 12% din lungime, după o cheltuială de peste două miliarde de euro. „Adevărul“ vă prezintă odiseea Autostrăzii Transilvania după şapte ani de contract cu Bechtel: din cei 415 kilometri avem puţin peste 50 de kilometri în exploatare.
Cel mai controversat proiect dezvoltat pe bani publici, exclusiv din fonduri guvernamentale, este de departe Autostrada Transilvania, rezultat al unui contract extrem de păgubos pentru România, încheiat cu constructorul american Bechtel. Astăzi, aniversăm (sau comemorăm?) şapte ani de când excavatoarele au muşcat primele cupe din pământul patriei pentru a organiza şantierul a ceea ce ar urma să fie mândria infrastructurii rutiere româneşti.
Pe hârtie, lucrurile au început la 18 noiembrie 2003, când Cabinetul Adrian Năstase adopta o Hotărâre de Guvern „pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii Autostrada Braşov - Târgu-Mureş - Cluj - Oradea". Pe teren, motoarele utilajelor au pornit, oficial, la 16 iunie 2004. De atunci până în prezent, statul a cheltuit deja cele două miliarde de euro estimate iniţial pentru întreaga autostradă, care va avea o lungime totală de 415 kilometri, dar de construit s-au construit doar 54 de kilometri. Dacă ar fi să aplicăm regula de trei simplă, în condiţiile în care 12% din lungimea totală au „înghiţit" două miliarde de euro, am putea ajunge la concluzia că pentru 100% ar fi nevoie de peste 16 miliarde de euro.
Marile necunoscute, încă neelucidate
Prima mare necunoscută a acestui megaproiect este însăşi valoarea lui reală. Dacă la început se credea sincer că cei 415 kilometri vor putea fi construiţi cu doar 2,2 miliarde de euro, în condiţiile în care viitoarea autostradă străbate zone geografice cu un relief