Am văzut cum virtutea dreptății slujește mai multor scopuri. Între toate, cel mai de preţ bun este libertatea persoanei. Dimpotrivă, lucrarea fărădelegii robește sufletul omenesc și drenează energiile societății, permițând ca abuzul și tirania să terfelească legile scrise, cutuma locului sau legile firii.
Libertatea politică începe cu respectarea legii fundamentale: Constituţia unei ţări democratice. Efortul de adecvare la acest text fondator presupune din partea fiecărui cetăţean cultivarea permanentă a virtuţilor politice: stăpânirea de sine, curajul, moderația.
Pe lângă respectarea legilor scrise, există o amprentă nevăzută asupra caracterului individual. Numită „aură” sau „carismă”, această dimensiune presupune exerciţiul virtuţii personale. Liderii comunității politice se disting printr-o capacitate remarcabilă de-a proiecta încredere într-un viitor implauzibil, la care majoritatea semenilor nu pot să se gândească. Ronald Reagan vorbea despre sfârșitul colosului sovietic în timp ce milioane de est-europeni trăiau sentimentul palid al veșniciei comuniste. Caracterul și viziunea te fac să folosești libertatea politică nu doar ca pe un bun sine, ci ca pe un mod de eliberare din plasa ignoranței, a lenei și a uitării.
Dacă nedreptatea generează frică și disperare, justiția bazată pe legea naturală se face la vedere, în ochii tuturor. Chiar și societățile seculare sunt obligate să admită caracterul public al virtuții personale. Dreptatea, care este doar o actualizare concretă a binelui comun, se obține prin risc și asumare. Este inconfortabil sau chiar periculos să reciți partitura dreptății într-o lume a fărădelegii. Cazul procurorului Panait (un tânăr care s-a sinucis în primăvara anului 2002) ne arată cât de frecvent curajul de-a căuta și de-a rosti adevărul se plătește cu prețul vieții.
Modernitatea anglo-saxonă s-a născut cu idealul libe