Maastricht, un impozant târg de artă
Oraşul olandez s-a transformat într-un pelerinaj pentru amatorii de artă şi antichităţi cei mai exigenţi, găzduind, la „Maastricht Exhibition and Congress Centre", cea de a 24-a ediţie a celui mai important târg de anticariat din lume. 260 de expozanţi, din 16 ţări, din Franţa în Uruguay, trecând prin Statele Unite şi Coreea, din Noua Zeelandă în Italia, sunt gata să răspundă crizei economice cu 30.000 de obiecte de artă, adevărate capodopere, care acoperă un arc temporal de 6.000 de ani.
TEFAF se prezintă ca un mare muzeu în care poţi achiziţiona de toate: picturi, desene, stampe, sculpturi, mobile, manuscrise miniate, ţesături, porţelanuri, cristaluri, argintării şi bijuterii. Un spaţiu foarte amplu este dedicat picturii, cu operele unor autori precum Matisse, Picasso, Schiele, Kandinsky, Miro, Dufy, Calder, Poliakoff, Warhol, Lichtenstein, Pollock, De Kooning, Rothko şi contemporanii Bacon, Richter, Flanagan, Freud, Tapies şi Toko Shinoda.
Dubuffet, La arat în Brabant
Numere. Cifre. Sunt cheile de lectură cele mai sintetice şi mai eficace a TEFAF Maastricht. Într-un fel de Cabală, această etalare a anticariatului şi artelor lumii a devenit o adevărată tradiţie. În plină criză economică, cum subliniază Ben Janssen, preşedintele anticarilor, „piaţa artei a rămas solidă şi este cert că lumea vrea să investească în artă, în contratimp cu inflaţia, oferindu-şi totodată un motiv de satisfacţie". Maastricht rămâne singurul for ce reuneşte calitatea specialiştilor în domenii foarte variate.
De la clepsidra egipteană comandată de Alexandru cel Mare la 323 î.Ch., prezentându-l pe împărat în faţa zeiţei Hathor, căreia îi oferă o carafă de vin, propusă pentru 150.000 de euro de către bruxellezul Harmakhis, la pictura „La arat în Brabant" de Dubuffet, datată 1943, o comandă pentru o bancă din Montreal, ce a fo