In cele mai multe tari ale fostului bloc comunist au aparut o serie de muzee dedicate perioadei totalitare, unele dintre ele centrate pe o memorie “a terorii”, incarcata politic, altele, mai putine, pe viata cotidiana.
Centrul Memorial al Victimelor Comunismului de la Sighetul Marmatiei - realizat de Fundatia Academia Civica sub indrumarea Anei Blandiana si a lui Romulus Rusan - si Sala “Ciuma” - realizata de Irina Nicolau la Muzeul Taranului Roman - sint, pina acum, singurele initiative de punere in scena printr-un demers muzeal a memoriei comunismului romanesc.
La jumatatea lunii octombrie s-a deschis in cadrul Bienalei Tinerilor Artisti, Bucuresti 2004, la sectiunea “Violenta imaginii” expozitia “Rosu domestic”.
Noul proiect realizat de Gabriela Cristea, doctorand in antropologie sociala la Universitatea “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, si grupul Akord-eonului 15. Expozitia “Rosu domestic”, gazduita de Galeria Hag, propune intr-un discurs alternativ o combinatie de antropologie muzeala si instalatie de arta, o viziune “la firul ierbii” a vietii private in comunism.
Dupa o luna de la deschidere, o data cu incheierea Bienalei Tinerilor Artisti, “Rosu domestic” se va inchide astazi, 10 noiembrie, urmind sa se redeschida intr-un alt spatiu, respectiv pe Strada Acordeonului, nr. 15.
Atmosfera tipica de apartament
Expozitia beneficiaza de un spatiu relativ ingust, in care este reconstituita din obiecte si culori sugestive atmosfera “tipica” de apartament din timpul “epocii de aur”. Ingustimea spatiului, spun realizatorii expozitiei, reprezinta un avantaj pentru ca ajuta la recrearea acelei aglomerari de obiecte, atit de specifica perioadei.
Inventarul parterului: o masa de bucatarie, cu picioare vopsite in rosu, o fata de masa cu patratele verzi si albe, sticle de lapte si borcane de iaurt, sticl