Negocierile între angajaţii Dacia şi patronat, care au loc anual pentru încheierea contractului colectiv de muncă, s-au transformat anul acesta într-un show cu proteste, mai ales pentru presă. Întrebarea care pare să frământe zilele acestea pe toată lumea este dacă pleacă Dacia din România. Totuşi cât adevăr este în spatele acestui show mediatic?
Dacia este cel mai mare exportator al României începând din 2010, peste 90% din producţia sa de masini luând direcţia Europei de Vest, Rusiei, Africii de nord dar şi altor regiuni. Este clar că o retragere a producţiei Dacia din România, sau doar a câtorva zeci de mii de unităţi, ar avea un impact puternic asupra economiei româneşti. Însă o vorbă românească spune că "nu e dracul atât de negru", cel puţin nu pare. Cu alte cuvinte, şansele ca francezii să plece din ţara noastră sunt destul de reduse... deocamdată.
De unde a pornit scânteia?
„Dacă acest protest nu se va încheia rezonabil, iar angajaţii vor continua cu aceste cereri nerealiste, există probabilitatea tot mai mare ca Renault să transfere în Maroc o parte importantă a producţiei Dacia, deoarece costurile din România vor deveni prea mari“, a spus Constantin Stroe, vicepreşedinte Automobile Dacia, într-un interviu pentru Ziarul Financiar, declaraţie care avea să pună pe jar presa din România.
Spusele lui Stroe vin în contextul negocierilor purtate între angajaţii Dacia şi conducere, astfel că folosirea presei drept pârghie pentru transmiterea unor mesaje de avertizare pentru propriii angajaţi nu ar fi o variantă exclusă. Mai mult Stroe declara aseară în emisiunea Ora de Business că ar exista deja o strategie de mutare a producţiei Dacia în Maroc, pe care a văzut-o cu ochii lui.
Aceste declaraţii, oricât de dure ne-ar părea, ele sunt îndreptate, via presă sau televiziuni, în primul rând către angajaţii care au cereri salariale puţin c