In primul rand, pentru ca o solutie negociata inseamna injumatatirea influentei lui Traian Basescu asupra justitiei. Pana acum, presedintele a avut control total pe domeniu. Printr-o formula de compromis, USL ii ia practic presedintelui jumatate din acest control. Si o face cu acordul presedintelui, fara scandal si fara repercursiuni de imagine in Occident, unde oricum toata lumea se teme ca in Romania o majoritate atat de solida va incepe sa faca ce face Orban in Ungaria. Stiu, poate e nedrept sa fim comparati cu Ungaria, dar suntem.
In al doilea rand, USL obtine blocarea accesului lui Daniel Morar la aceste functii, desi anul trecut parea ca presedintele nu ia in calcul alta varianta. Cu perseverenta si incapatanare, premierul a reusit sa anuleze aceasta varianta, iar acum fostul sef de la DNA va pleca la Curtea Constitutionala. Nu presiunea publica l-a facut pe Traian Basescu sa cedeze (de altfel, spre deosebire de cazul solidarizarii cu Arafat, eu nu tin minte sa fi fost proteste in strada impotriva lui Daniel Morar), nici ofensiva mediatica pornita impotriva acestuia. Ce l-a facut pe presedinte sa cedeze a fost strategia de negociere adoptata de premierul Ponta. Sa nu uitam ca decizia nu ii apartine premierului, nici USL-ului in ansamblu. Decizia apartine presedintelui.
In al treilea rand, o parte din pachetul negociat pare sa fie si restrangerea atributiilor DNA, si trecerea deciziilor majore catre Parchetul general. Acest lucru a fost enuntat de premier chiar la o intalnire a procurorilor si a fost oarecum acceptat oficial zilele trecute de voci dinspre DNA. Motivatia nu e politica, ci strict functionala - un DNA poate fi cu adevarat eficient daca nu este ingropat in competente multiple. Dar acest lucru inseamna o noua cedare a presedintelui, in contextul in care pare ca solutia convenita mentine DNA sub influenta prezidentiala, iar Parchetul, c