Presedintele Traian Basescu a fost suspendat cu votul a 256 de parlamentari in dupa-amiza zilei de vineri, 6 iulie, la capatul obisnuitelor targuieli purtate pe principiul nu exista vot fara beneficiu. USL si-a pregatit minutios fiecare pas, a respectat cu strictete ultimatumul lui Dan Voiculescu, aliatul lui Crin Antonescu, dar a incalcat toate regulile jocului. Voiculescu avertizase pe data de 1 mai ca, daca presedintele nu va demisiona in 30 de zile de la investirea noului guvern, va fi demis in 60 de zile. Guvernul Ponta a depus juramantul pe 7 mai, suspendarea a venit in 59 de zile. Cum s-a ajuns aici?
Inainte de analiza cauzelor, doua vorbe despre semnificatiile suspendarii. Guvernul Ponta a reusit o contraperformanta rara: de la mineriadele din anii 90' incoace, nici un regim nu a reusit sa sperie cancelariile occidentale atat de tare intr-un timp atat de scurt. Niciodata de la agresiunea batei incoace democratia si statul de drept n-au suferit mai crunt decat azi, cand Guverul Ponta preia in forta puterea totala prin intermediul unor ordonante de urgenta.
Clasicele ingrijorari exprimate la Bruxelles cam cu jumatate de gura au palit in fata reactiei dure a Germaniei. Dupa blitzkrieg-ul puterii de la Bucuresti impotriva statului de drept (executia unor sefi de institutii cheie ca Avocatul Poporului, judecatorii Curtii Constitutionale, presedintii celor doua camere, presedintele tarii), ministrul gernam de externe, Guido Westerwelle, s-a vazut indreptit sa puna in discutie capacitatea Romaniei de a se integra in UE: „Avem nevoie de mecanisme noi pentru a putea reacționa mai repede în comun în cazul în care o țară parteneră din UE ignoră grosolan litera legii sau spiritul comunității europene de valori". Alti parlamentari germani din CDU au avansat ideea suspendarii Romaniei din Consiliul European.
Germania da astfel glas unor