Trenul care străbate pe calea ferată îngustă Valea Vaserului este una dintre atracţiile turistice ale Maramureşului. Angajaţii companiei care operază căile ferate de pe Valea Vaserului au început deja pregătirle pentru deschiderea sezonului turistic din acest an.
„Acum, avem pregătite două trenuri. Afluxul de turişti fiind mare - aproximativ 16.000 pe an - în sezon, facem şi două drumuri pe zi", explică Vasile Coman, directorul R.G. Holz Company, societatea care operază calea ferată. Anul acesta, sezonul începe în data de 1 mai şi durează până la mijlocul lunii octombrie. Firma va pune însă în curculaţie cele două trenuri şi în cele trei zile din perioada sărbătorilor pascale, când numărul turiştilor va fi mai mare.
Preţurile pentru acest an vor fi stabilite abia la sfârşitul lunii martie. Anul trecut, în funcţie de traseul ales, un bilet costa între 25 şi 40 de lei, dar copiii, studenţii şi elevii beneficiau de reduceri. Excursiile cuprind, pe lângă biletele de tren, şi o masă la iarbă verde, cu mici şi grătare, la capătul de linie al Mocăniţei.
Căile Ferate Forestiere din Vişeu de Sus sunt cunoscute în întreaga lume pentru faptul că sunt ultimele autentice, pe care încă mai circulă locomotive cu abur. Calea ferată îngustă, cu ecartament de 760 milimetri, trece printr-o vale de o frumuseţe sălbatică, de-a lungul râului Vaser. Trenuleţul străbate o zonă împădurită enormă, unde nu există drumuri de acces ori aşezări omeneşti.
Mocăniţa are 78 de ani
Exploatarea lemnului pe Valea Vaserului a început în secolul al XVIII-lea, sub dominaţia austro-ungară. Ţipţerii au pătruns primii în pădurile virgine şi au adus lemnul la gatere cu ajutorul plutelor. În 1932 a început construcţia căii ferate forestiere, ceea ce a însemnat un important progres tehnic la acea vreme. La urcare, Mocăniţa transporta doar vagoanele cu muncitor