Foto: Alex Wong / AFP/Mediafax Cu ocazia unui proces judiciar desfăşurat la New York, între companii particulare de aviaţie care au avut contracte cu CIA pentru transportul agenţilor secreţi în misiunile de capturare a presupuşilor terorişti, au ieşit la iveală, în premieră, amănunte despre “inginerii financiare” privind decontarea cheltuielilor acestor zboruri care, aparent, ar fi făcut economie în controversatul programul agenţiei americane de extrădări extraordinare, dezvăluie The Washington Post.
Începând din 2002, o parte semnificativă din misiunile CIA a fost îndeplinită folosind avioanele unei mici companii particulare care, până atunci transportase echipe sportive în ţară. În documentele judiciare este menţionat şi Bucureştiul, între alte capitale de pe glob, ca Baku (Azerbaidjan), Cairo (Egipt), Islamabad (Pakistan) sau Tripoli (Libia), pe unde au trecut aceste avioane spre “închisori secrete” despre care s-a spus că s-ar fi aflat pe aceste teritorii. Zborurile secrete ale CIA au fost organizate în principal de compania Sportsflight, din Long Island, care a subcontractat firma Richmor Aviation, cu sediul în apropiere de aeroportul Columbia Country, din Hudson. Ulterior, Richmor a dat în judecată Sportsflight pentru încălcarea contractului.
Teoretic, CIA a pretins că folosit avioane private în cadrul programului său de extrădări cu scopul de a micşora cheltuielile. Dar în realitate, facturile decontate au inclus hoteluri scumpe sau sticle de vin de 40 de dolari, precum şi alte deconturi, după cum arată documentele ce formează aproximativ 1.500 de pagini din procesul între contractori şi subcontractori. "Încercau să controleze banii cheltuiţi şi cereau avioane ieftine pentru a îndeplini misiunea", a declarat Don Moss, proprietarul Sportsflight, care a subcontractat Richmor, cerându-i să-şi pună avioanele în serviciul Dyncorp, din Falls Church, o