"What is the Matrix?" este întrebarea care se pune, iarăşi şi iarăşi, în filmul fraţilor Wachowski. "Cine este, de fapt, Lebowski?" este întrebarea care revine în filmul fraţilor Coen. Şi: "Cine a devenit Brian Slade?" se întreabă ziaristul din filmul lui Todd Haynes... Ieşirea, aproape simultană, pe ecranele româneşti a lui The Matrix, The Big Lebowski şi a lui Velvet Goldmine oferă - dincolo de hazardul programărilor - un răspuns: cinematograful zis independent preferă investigaţia poliţistă. Să fie oare o simplă întîmplare că Realitatea a ajuns o enigmă şi că singurii în stare să o dezlege sînt "detectivii particulari"/cineaştii independenţi? Anchetă...
"Mediumul este Mesia" Filmul celor doi "cretini din Chicago" (cum s-au autocaracterizat Andy şi Larry Wachowski) poate fi văzut (şi) ca un detective story cu ţintă dublă: nu doar Ce este Matricea? - întrebarea manifestă, căreia i se dă răspuns destul de repede: "Matricea este un organism de Inteligenţă Artificială care controlează Lumea ţinînd-o sclavă simulării pe computer" -, ci şi Cine este Cel Ales? - întrebarea latentă, care primeşte răspuns abia în final. Poate că nu este doar o subtilitate gramaticală faptul că întrebarea cu adevărat pasionantă nu începe cu Ce?, ci cu Cine?. Şi poate că nu este un sofism de interpretare să vedem în această re-orientare a întrebării sursa tensiunii reale care face din The Matrix un film de referinţă, nu doar al genului "cyberpunk", ci al Cinematografului în general... Cîteva precizări. The Matrix pare a fi, la prima vedere, o parabolă milenaristă: nu sîntem în 1999 - se spune în film, - ci pe la 2199... Lumea, aşa cum o cunoaştem, nu este decît simularea Matricei întrucît, la un moment dat în trecut (deci, poate chiar în prezent?...), computerele au cîştigat războiul cu oamenii, preluînd stăpînirea minţilor lor... În acest univers roz-plastic, retrosintetic şi non