TALENTUL E... CIORBA! De ce exista mai multe piese furate decat piese originale si cum ar trebui sa sune legea plagiatului?
Doua intrebari la care ne-au raspuns compozitori si cantautori din zilele noastre. Regula e simpla: toate combinatiile de note de pe portativ s-au epuizat si alt Beethoven sau un alt Mozart (aici e de discutat, exista Marius Moga) nu se mai poate naste. Iata parera specialistului, in cazul de fata, Andrei Tudor: "Exista un material sonor de 12 sunete, care se numeste total cromatic. Fiecare melodie in parte este o combinatie aleatorie - in cazul unora - si dupa talent - in cazul altora - a celor 12 sunete. Ce-i drept, daca ar fi sa facem un calcul, probabil ca toate combinatiile de note au fost deja epuizate de pe vremea lui Beethoven".
CELULA MELODICA. Ce le lipseste compozitorilor (in afara de inspiratie)? Bunul-simt. "Ar fi bine sa existe o regula de bun-simt. Este aproape imposibil ca o anumita alaturare de sunete sa nu o mai fi facut-o si altcineva. Ar trebui stabilit un numar de sunete - sa zicem maximum opt sunete (note) - care sa nu se repete, in mod identic, cu modelul original. In acelasi timp, exista o groaza de procedee, printre care se numara si recurenta (pozitionarea in ordine inversa, de la coada la cap, a aceleasi serii sonore), descoperit in 1600 si «reinventat» de Moga, in 2004. Exista sapte sisteme modale grecesti si doua sisteme tonale (major si minor). Orice linie melodica se poate transpune in oricare dintre acestea, ele sunand diferit, dar fiind, practic, aceeasi insiruire de note. In plus, este de atins si subiectul formulei ritmice, intervalelor sau/si a celulei melodice. Cred ca ar trebui sa fie scrisa o lege de baza, iar pentru analiza piesele sa fie trimise unei comisii de specialisti. Iar baza analizei sa fie stiintifica si electronica. Asa cum se procedeaza in strainatate. Si asta, pentru a putea fi d