Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat în cursul lunii februarie o amplă verificare a respectării prevederilor legale la încheierea contractelor de credit pentru consumatori, cu sau fără ipotecă, de către societăţile bancare
„OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobata prin Legea 288/2010, restabileste raporturile contractuale echitabile intre consumatori si creditori. Actul normativ aduce totodata o mai mare libertate de miscare beneficiarilor de credite prin ridicarea barierelor artificiale privind rambursarea anticipata”, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedinte ANPC.
La nivel national au fost verificate 344 de puncte de lucru ale societatilor bancare. Pentru abaterile constatate s-au aplicat 101 amenzi contraventionale, in valoare totala de 1.664.500 lei si 103 avertismente. Totodata, s-a dispus remedierea deficientelor constatate si aducerea la conformitate a contractului de credit, in termen de 15 zile.
Aspecte constatate:
1. Informatii precontractuale
- in formularul „Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori” nu se specifica termenul la care se face raportarea la Biroul de credit si termenul minim la care creditorul poate declansa procedura de executare silita ca o consecinta a neefectuarii platilor;
- in formularul” Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori“, informatiile erau inscrise pe hartie si redactate cu fontul Times New Roman, dar marimea era mai mica de 12 puncte;
- in formularul” Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori“ nu se mentiona valoarea DAE, ci doar ca “dobanda anuala efectiva reprezinta costul total exprimat ca procentaj anual din valoarea totala a creditului. DAE va ajuta sa comparati diferite oferte”
- in formularul ”Informatii stan