Proiectele masive de dezvoltare a infrastructurii par o idee bună pentru combaterea efectelor crizei. Nu şi atunci când ele sunt făcute pe datorie şi nu sunt folosite nici măcar o zi pentru că zonele în care sunt situate sunt mult prea periculoase.
Unul dintre cele mai bune exemple de cheltuieli nesăbuite, care ilustrează perfect criza datoriilor din Europa, notează jurnaliştii Bloomberg, care au vizitat o insulă portugheză destinată, în urmă cu doar câţiva ani, să fie un important centru turistic şi industrial.
Pe ţărmul vestic al insulei portugheze Madeira, valurile se sparg de zidurile portului Marina do Lugar de Baixo, construit pentru a deservi 291 de iahturi. Toate locurile sunt însă libere în portul amenajat în urmă cu opt ani.
Uniunea Europeană a suportat parţial costurile construirii acestui port pentru ambarcaţiuni mici, care s-au ridicat la 44 de milioane de euro. În prezent, zona este închisă pentru reparaţii, după ce s-a dovedit că ţărmul este prea periculos pentru ca iahturile să poată acosta.
„Acest port este probabil cel mai mare proiect fantasmagoric de pe insulă şi o emblemă a cheltuielilor nesăbuite ale Guvernului. O rsipă totală de bani pentru toţi cei implicaţi“, spune Edgar Silva, liderul partidului Coligacao Democratica Unitaria, aflat în opoziţie.
Pentru politicienii, factorii de decizie şi investitorii care caută un loc care ilustrează cel mai bine criza datoriilor din Europa, nu există exemplu mai bun decât Madeira, unde împrumuturile şi subvenţiile acordate de stat au transformat cea mai sărăcă regiune portugheză într-una dintre cele mai bogate. Guvernul regional a cheltuit bani pe care nu-i avea pentru a construi scheletul unui proiect care nu avea să cunoască vreodată succesul.
La doar câţiva kilometri de Funchal, o mână de piloni de beton răsfiraţi printre valuri sunt tot ceea ce