Circul mediatic pe o temă sau alta, rareori culturală, este un fenomen tot mai prezent în context românesc. Din păcate, indiferent de temă, singura şansă de a deveni subiect de ştire la televiziuni este o posibilă conotaţie negativă a respectivei întâmplări.
Orchestra Naţională Radio, Damian Drăghici şi Grigore Leşe au susţinut la sfârşit de iulie, în faţa a mii de spectatori chinezi, un concert de succes, organizat de Ministerul de Externe cu sprijinul Institutului Cultural Român la Expoziţia Mondială de la Shanghai.
Acesta fusese gândit ca punct central al manifestărilor ce aveau să marcheze Ziua României în acel context. În realitate, chiar aşa a fost, concertul de peste două ore petrecut într-o sală de aproape 3.000 de locuri fiind pe placul tuturor, de la oficialităţile române şi chineze la publicul divers, în majoritate chinez, dar compus şi din turişti de cele mai diverse naţionalităţi, public care venise dornic să cunoască oferta culturală românească.
Deşi delegaţia de presă prezentă acolo a fost numeroasă, ceea ce s-a văzut repetitiv la televiziunile de ştiri din ţară timp de o săptămână au fost imagini şi comentarii pe tema brandului de ţară sau ale incidentului avut la decolare de avionul care transporta atât orchestra, cât şi numeroşii ziarişti în cauză.
Este adevărat că nu a fost nimic scandalos în concertul care a încheiat diversele întâmplări ale Zilei României în imensa Sală Roşie din complexul Expoziţiei Mondiale de la Shanghai. Este adevărat că nu s-au dat cadouri, aşa cum s-a întâmplat la Pavilionul României. Dar nu este mai puţin adevărat că aplauzele nu se mai sfârşeau la un concert care oferea într-o succesiune firească şi asortată cu bun-gust muzica simfonică a Orchestrei Naţionale Radio, jazz-ul de inspiraţie românească al lui Damian Drăghici sau muzica tradiţională a lui Grigore Leşe şi a grupului său.
De dat