Mamele îşi pot transmite genele fiicelor, dar se pare că şi opusul este adevărat atunci când vine vorba de gustul lor vestimentar. Moda nu ţine cont de vârstă şi generaţii.
Astfel, s-a demonstrat că adolescentele exercită o influenţă puternică asupra alegerilor mamelor nu doar pentru cumpărarea unei perechi de jeans, dar în ansamblu, în ceea ce priveşte look-ul, machiajul şi ţinuta. Potrivit unui studiu din Statele Unite acest comportament duce la „efectul de sosie".
Studiul a vizat 343 de perechi de mame şi fiice, cu vârsta medie cuprinsă între 44 şi 16 ani. S-a arătat că mamicile cu o conştiinţă vestimentară avansată vor adopta în mod deliberat aspectul fiicelor pentru a ieşi din monotonia vieţii. Nu-i deloc surprinzător, dar şi fetele arată puţin interes faţă de stilul mamelor şi le urmează sfaturile, însă doar în primii ani ai adolescenţei.
Acest fenomen este cunoscut sub numele de „socializare inversă". Impactul pe care îl au adolescenţii asupra părinţilor este mult mai mare decât se credea. Autoarea raportului, Dr Ayalla Ruvio, profesor asistent la Temple University Fox School of Business din Philadelphia a declarat pentru The Independent că în Anglia şi în alte ţări se întâmplă acelaşi lucru. „Nu este un fenomen specific americanilor. Exista un grup mare de femei de 40 de ani care arată ca fetele lor adolescente atunci când se aranjează pentru ieşirile în oraş".
„Când ai 40 de ani şi ai un loc de muncă full-time, copii şi o casă de care trebuie să ai grijă, nu mai ai timp pentru monitorizarea modei. Femeile îşi folosesc fetele ca pe un model pentru cum e bine să te îmbraci. Mamele nu mimează doar o piesă vestimentară, ci întregul aspect şi identitatea proaspătă a tinereţii copiilor", remarcă autoarea studiului.
„Ştim că copiii influenţează mult comportamentul de consum în cadrul unei familii, ne spun