Daca principalul indicator al profitabilitatii unei companii este atractivitatea industriei in care activeaza, un al doilea factor determinant trebuie sa fie felul in care se pozitioneaza compania in cadrul acelei industrii. Mai exact: chiar daca o indust
Michael Porter sustine ca puterea unei companii este data de unul dintre urmatorii factori: avantajul costului, diferentierea sau focalizarea.
Prin urmare, identifica in cartea sa "Strategia competitiva" trei tipuri generice de strategie: leadershipul costurilor, cel al diferentierii si cel al focalizarii.
Dominatia costurilor. Esenta acestei strategii consta in producerea la costuri scazute la un anumit nivel
de calitate si a fost intens folosita in anii '70.
O companie care aplica o astfel de strategie fie vinde produse la nivelul pietei pentru a obtine un profit mai mare, fie se pozitioneaza sub pretul competitorilor pentru a castiga cota de piata, spune profesorul de la Harvard.
In eventualitatea declansarii unui razboi al preturilor, o companie care are costuri de productie scazute va reusi sa mentina o rata de profit, chiar daca mai scazuta, in timp ce competitia va intra pe pierdere.
Chiar si in absenta unui razboi al preturilor, pe masura ce industria se maturizeaza si preturile scad, compania care va produce mai ieftin ca ramane profitabila pentru o perioada mai indelungata de timp.
"Unele dintre modalitatile prin care companiile obtin avantaje de cost sunt imbunatatirea proceselor si a eficientei, accesul la o sursa de materiale ieftine, externalizare eficienta sau chiar evitarea unor costuri. Iar daca firmele competitoare nu sunt capabile sa reduca si ele costurile intr-o maniera similara, compania va putea sa-si mentina avantajul competitiv tocmai pe baza acestui leadership al costurilor", spune Porter.
Printre principalele ava