In lumea automobilului, progresul tehnic si tehnologic nu conteneste sa produca uimire, indiferent de piedicile si de crizele prin care a trecut si trece acest domeniu. Iar viitorul foarte apropiat suna de-a dreptul promitator, spun Ionut Cojocaru si Oraan Marculescu.
Mai mult decat securitatea, poluarea este problema care sensibilizeaza cel mai acut opinia publica. Dupa criza energetica din anii '60-'70, constructorii auto si-au reorientat strategiile si prioritatile catre solutii de propulsie alternative, "curate" si viabile.
Termeni nepoluanti Biodiesel, pile electrice, motor hibrid, celule electrice - toate acestea urmaresc un singur scop: emisii poluante zero. Pe de alta parte, insa, "aurul negru" conduce destinele celor mai puternice natiuni, iar independenta fata de petrol a vehiculelor nu este chiar idealul tuturor. Dar nu politica intereseaza aici, ci familiarizarea cu tehnologiile care ne vor pune maine in miscare. Prima care a reusit sa convinga un numar semnificativ de clienti a fost propulsia electrica. Totusi, dezavantajele sale sunt mari: costuri de proiectare si de productie ridicate (fapt ce se reflecta in pretul masinii) si autonomie de functionare scazuta. Cea mai mare problema s-a dovedit a fi poluarea colaterala, procesul de fabricare a bateriilor fiind el insusi poluant. La sfarsitul anilor '90, a inceput sa se contureze prima solutie cu adevarat viabila: propulsia hibrida sau utilizarea tandemului motor conventional cu ardere interna - motor electric. Exemplul cel mai elocvent in aceasta directie l-a dat Toyota Prius, model comercial ajuns la a doua generatie, care a primit deja numeroase premii. Chiar daca ideea de motorizare hibrida nu se numara printre preferintele dumneavoastra in materie de performanta, se cuvine mentionat intervalul de sub 11 secunde in care Prius ajunge de la 0 la 100 km/h.
"Verde" p