Multi dintre noi presimt ca suntem destul de aproape de momentul la care ar trebui sa ne pregatim sa investim din nou la bursa. Acest lucru e valabil in Romania, pe Wall Street si pe intreg mapamondul. Cu totii recunoastem acest lucru cu voce tare. Un alt lucru pe care il presimtim este ca vom pierde din nou bani, asa cum s-a intamplat si cu ultima ocazie. Cati dintre noi sunt insa pregatiti sa recunoasca acest lucru? Fie chiar si in soapta?
In vremurile cand lucrurile mergeau din bine in mai bine la bursa, probabil ca intreaga familie si intregul cerc de prieteni erau la curent cu ce ni se intampla.
Era extraordinar sa tragi un pui de somn la amiaza si sa te trezesti cu cateva mii de lei noi in buzunar inainte de finalul sedintei de tranzactionare.
Cati dintre noi nu au avut senzatia ca se pricep la investitii, ca stiu sa evalueze orice companie, ca inteleg impactul pe care il au asupra pietei diverse stiri si declaratii? Acelasi lucru era valabil si peste mari si tari, pe oricare dintre pietele care urcau spre culmi nemaivazute. Iar astazi? Ne este greu sa recunoastem ca, totusi, nu suntem chiar atat de priceputi la investitii pe cat ne-ar fi placut sa credem.
Investitorii se impart in doua categorii: institutii (institutional) si persoane fizice (retail) si in general cele doua categorii sunt studiate separat. Nu de mult am rasfoit un studiu care analiza succesul de durata al clientilor retail din Statele Unite.
Imi aduc aminte ca pentru perioada August 2003 – August 2008 randamentul unui fond mutual de actiuni a fost in medie de circa 7% pe an. Tinand cont ca aproape 95% din cei care utilizeaza fonduri mutuale sunt clientii retail, ne-am astepta sa vedem ca si randamentul mediu pentru un client retail care a investit intr-un fond mutual in aceeasi perioada a fost apropiat de 7%. In realitate, a fost doar 4%. Cum este posibil? @N_