PRIM PLAN Calatorind continuu, in Europa si in tara, Caragiale e primul mare scriitor roman care intelege sa traiasca asa cum o fac astazi multi, foarte multi artisti si oameni de cultura. Caragiale a fost, cu adevarat, un european, iar cartea semnata de Bogdan Badulescu si Olga Rusu o dovedeste cu prisosinta. Povestea este, sper, cunoscuta: primind partea lui din mostenirea lasata de o matusa, Caragiale decide sa se instaleze, cu familia, la Berlin. Manualele scolare din vremea comunismului prezentau aceasta hotarire drept expresia dezgustului lui Caragiale fata de situatia politica (si nu numai) din tara. Nici vorba, in realitate, de asa ceva. Intre 1904 si 1912, scriitorul a fost fericit la Berlin, a venit deseori in Romania (erau perioade cind facea chiar un fel de „naveta"), se socotea pur si simplu un „publicist roman" (formula lui favorita) ce isi are, printr-o optiune personala, domiciliul in strainatate.
Cei opt ani din existenta berlineza a lui Caragiale pot fi reconstituiti gratie corespondentei sale (mai ales cu Zarifopol), precum si gratie marturiilor prietenilor cu care se intilnea. Bogdan Badulescu si Olga Rusu au avut excelenta idee de a alcatui ceea ce ei numesc un „roman documentar", sub titlul Mitica si Nenea Iancu la Berlin (Princeps Edit, 2006). Este vorba despre un amplu colaj, utilizind indeosebi scrisorile, dar unde comentariile celor doi autori joaca nu numai rolul de simplu liant. Imaginea de ansamblu este clara si convingatoare, desfasurarea naratiunii urmeaza, riguros, cronologia, dialogul dintre Caragiale si corespondentii sai ne este restituit in autenticitatea si prospetimea lui.
Autorii reproduc oportun, la inceput, o marturie a fiicei lui Caragiale. Vedem cum acesta, odata intrat in posesia mostenirii, face impreuna cu familia o lunga calatorie in strainatate (Austria, Italia, Elvetia, Franta, Olanda, Germania). In mod cert