După șapte ore de negocieri la Ministerul Transporturilor, Grupul Feroviar Român a fost declarat câștigător al licitației pentru compania de stat Sursa: RĂZVAN VĂCLĂNEANȚU
Grupul Feroviar Român (GFR) a oferit 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi s-a angajat să realizeze investiţii de 900 de milioane de lei. Gruia Stoica, patronul GFR, va controla astfel 90% din transportul feroviar de marfă. CFR Marfă deţine peste 60% din piaţă, iar compania al cărei patron este, Grupul Feroviar Român, 25%. Deşi, iniţial, Gruia Stoica a solicitat să cumpere CFR Marfă în tranşe, în urma negocierilor de ieri cu Comisia de Privatizare s-a ajuns la soluţia plăţii integrale, într-o singură tranşă.
Ce se vinde
Excluderea din cursă şi abandonurile surpriză ale concurenţilor lui Gruia Stoica în privatizare, dar şi faptul că statul a renunţat la creanţele la CFR Marfă, au dat naştere speculaţiilor că a fost vorba de o licitaţie „aranjată”. În prezent, din cauza lipsei totale de transparenţă a Transporturilor, nu se ştie nici măcar care este valoarea companiei de stat.
În timpul privatizării datoriile acesteia către statul român, dar şi către alte companii publice au fost şterse, fără ca autorităţile să precizeze suma care a ieşit din bilanţ. De asemenea, potrivit unor surse Ziua- News, o parte din activele CFR Marfă ar fi fost transferate către alte companii de stat. În condiţiile în care nu sunt informaţii oficiale despre activele şi datoriile totale ale companiei, în urma acestor operaţiuni, este imposibil de făcut o evaluare a CFR Marfă. Surse consultate de EVZ au declarat că aceasta ar valora în prezent circa 600 de milioane de euro.
Preţul minim solicitat de autorităţi pentru compania de stat a fost însă de minim 180 de milioane de euro, deci de aproape patru ori mai puţin. Preţul nu a fost modificat nici după ştergerea datoriilor CFR Marfă.