"Secolul al XIX-lea a insemnat pentru noi o intoarcere brusca spre Occident si o lepadare de traditia Orientului. Intr-adevar, orice padure are uscaturi. Dar trebuie sa ne bucuram de ce ne reprezinta: Nu suntem doar occidentali, nu suntem doar orientali. Suntem calatori la portile rasaritului", a explicat Constantin Raileanu, dirijorul formatiei Anton Pann, in cadrul unui eveniment desfasurat la Institutul Cultural Roman, ca parte a proiectului "Bizantul eram noi", inceput in aceasta primavara.
Vezi aici doua "peşrevuri" preluate din colectia printului Dimitrie Cantemir (secolul XVIII) si ce "cauta" Calusul Romanesc in piesa unui polonez.
Citeste aici povestea lui Petru Peloponesiu (zis si "Hotul") si asculta o manea dintr-un manuscris descoperit intr-o manastire, dar si variante de secol XIX ale pieselor Si noi la Ilinca, Inima mi-e plina si Bordeias, bordei, bordei.
"Ideea pe care o urmarim in aceste concerte este de a va purta pe dumneavoastra de-a lungul istoriei, de la palatele sahului persan la curtea califului din Bagdad si de pe malul Bosforului la curtea voievozilor romani, incercand sa va facem sa reiubiti o muzica ce ne-a reprezentat si de care nu trebuie sa ne fie rusine. Pentru ca ignorarea acestor radacini muzicale si culturale inseamna ca vom trai in continuare in nestiinta, facand confuzii copilaresti in a eticheta anumite muzici care, pentru simplul fapt ca ne suna noua oriental, sunt rele.
Vom putea sa facem diferenta intre ceea ce inseamna o muzica orientala cu istorie si ceea ce este o muzica fara fond. Astazi vedem peste tot muzica. Sau numim muzica orice ni se pare noua ca ar fi muzica. Ceea ce este gresit! Pentru ca muzica slujeste un scop.
Muzica - panaceu sau instrument periculos
Trebuie sa ne bucuram de ce ne reprezinta: Nu suntem doar occidentali, nu suntem doar orientali. Su