Luna aceasta a fost prezentat la Bistriţa, cu ocazia celebrării Centenarului Aviaţiei Române, primul planor realizat în România după 1989. Acesta este primul din ţară care este realizat din materiale compozite, noua inovaţie din domeniul aviaţiei. Din 2010 se munceşte la acest planor, fabrica bistriţeană având în plan să înceapă în viitorul apropiat realizarea în serie a „păsărilor” din materiale compozite.
O ploaie torenţială era să umbrească dezvăluirea celui mai mare „secret” pe care-l ascundea încă din 2011 omul de afaceri bistriţean Dumitru Tănase, un împătimit al zborului. La ora inaugurării însă ploaia s-a oprit, iar planorul, primul de pe meleaguri bistriţene şi primul din România fabricat din materiale compozite, şi-a dezvăluit frumuseţea în curtea Complexului Muzeal Bistriţa-Năsăud.
Împătimiţi ai zborului din toată ţara, veniţi la Bistriţa cu ocazia celebrării Centenarului Aviaţiei Române, nu s-au mai dezlipit de minunăţia cu o anvergură de peste 12 metri. Interesul a fost atât de mare, încât unii piloţi prezenţi s-au arătat interesaţi de achiziţionarea planorului HF-21A Lăstun, cum a fost numit de către creatorii săi.
Primele două litere sunt iniţialele numelui inginerului care l-a proiectat, iar numărul 21 semnifică faptul că planorul este a 21-a aeronavă proiectată şi executată de către Horia Florian. Planorul a fost botezat „Lăstun”, după cea mai mică pasăre care spiralează, adică exploatează curenţii termici ascendenţi.
Este de precizat faptul că un planor este o aerodină sau un aeroplan cu aripi fixe şi fără motor. Planorul are o configuraţie aerodinamică similară unui avion, dar se menţine în zbor cu ajutorul curenţilor ascendenţi din atmosferă.
Planoarele au văzut lumina zilei şi în România, mai exact la Braşov, unde s-au produs până la Revoluţie, când producţia a fost stopată. Acestea