“Infiintarea institutiei Ombudsmanului bancar, dar si al unui birou in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) care sa dezvolte programe de informare cu privire la sectorul financiar ar fi foarte utile”, se arata intr-un document al Bancii Mondiale, care cuprinde o diagnoza insotita de recomandari pe marginea protectiei financiare a consumatorilor romani.
Exista foarte multe exemple din lume cu privire la modul in care poate fi intarita protectia consumatorilor de produse financiare; de la cazul Canadei, care a infiintat Financial Consumer Agency in 2001, si pana la italieni, unde Asociatia Bancilor Italiene au pus in practica programe de educatie financiara a populatiei, se mai arata in Raportul de Evaluare al Bancii Mondiale, cu privire la protectia si educatia consumatorilor de produse si servicii financiare din Romania.
Anna Hartman, Acting county Manager, Banca Mondiala
Produsele financiare sunt greu de inteles. Nu le cumperi in fiecare zi, nu sunt ca marfurile pe care le iei de la magazinul de langa colt.
Nu este in mod necesar rolul statului sa informeze, ci si al firmelor private care activeaza in acest domeniu. In Germania, unde locuiesc eu, exista sisteme care ne ajuta sa luam decizii informate. In privinta recomandarilor, marile provocari pentru Romania sunt imbunatatirea informatiilor si a competentei cu care aceste informatii sunt puse la dispozitia clientilor.
Sue Rutledge, Consumer Protection Coordinator, Banca Mondiala
Imprumuturile de consum au crescut cu cea mai mare viteza in Romania. Cu aceasta crestere nu ne putem intreba decat cum vor putea romanii sa isi achite datoriile. In Rusia au crescut de la 0 la 20 la suta din portofoliul total de credite. In Slovacia, consumatorii au luat credite cu viteza de 20% anual.
In Cehia, consumatorii au aflat ca plata in av