Cele mai mari companii ale Spaniei au supravieţuit şi chiar prosperat în timpul perioadei de declin economic ca urmare a sutelor de miliarde de dolari pe care le-au investit peste hotare în ultimele două decenii, relevă un raport publicat de Elcano Royal Institute, un think-tank cu sediul în Madrid, citat de Financial Times.
În lipsa unor astfel de investiţii semnificative, se arată în raportul referitor la multinaţionalele spaniole semnat de William Chislett, "unele dintre aceste companii ar supravieţui cu greu perioadei de recesiune pe piaţa locală". Economia Spaniei înregistrează o creştere extrem de modestă după aproape doi ani de recesiune, iar analiştii se aşteaptă ca aceasta să întâmpine în continuare probleme timp de cel puţin încă un an.
Companii ca Telefonica din domeniul telecomunicaţiilor, Repsol YPF din sectorul energiei, Santander, din cel bancar şi Inditex din domeniul articolelor vestimentare şi-au stabilit o prezenţă stabilă pe pieţele externe şi au beneficiat de pe urma expunerii faţă de economiile emergente.
În cazul Telefonica, de exemplu, operaţiunile desfăşurate în America Latină şi Europa, cu excepţia Spaniei, au generat 67% din venituri şi 60% din profitul operaţional în prima jumătate a acestui an. Profitul grupului a avansat cu aproape 10%, până la 3,78 mld. euro în primele şase luni ale anului în raport cu perioada similară a anului trecut, deşi profiturile obţinute de pe piaţa spaniolă s-au diminuat.
Un alt exemplu este Inditex, cel mai mare retailer de îmbrăcăminte de la nivel european, care în primele trei luni ale acestui an a obţinut un profit de 301 mil. euro, în creştere cu 63% faţă de perioada similară din 2009. În primul trimestru din 2010 compania a deschis 98 de magazine în 29 de state, ajungând astfel la 30 aprilie la un total de 4.705 magazine în 76 de ţări. În trimestrul