Foto: Alex Domanski / Reuters Tânăra Claudia Merikula, o prinţesă a modelling-ului eston, în vârstă de 21 de ani, a fost aleasă ca protagonistă a unui filmuleţ publicitar conceput într-o variantă mitologică modernă, ce încearcă să le facă estonilor mai prietenoasă trecerea la "înspăimântătoarea" monedă euro. Când le e lumea mai dragă, "Prinţesa Europa" apare de niciunde pe ecranele televizoarelor, întrerupând difuzarea ori-cărui gen de emisiune, ca să-i lămurească pe cetăţeni că trecerea la euro e o poveste frumoasă.
Dar în ciuda tuturor eforturilor prinţesei, estonii cred tot mai puţin că schimbarea monedei naţionale le va aduce ceva bun. Din contră, se tem de ce-i mai rău. "Ştirile de la Bruxelles îi îngrijorează din ce în ce mai mult pe oameni. Se tem că vor adera la o monedă muribundă", afirmă pentru publicaţia britanică The Telegraph Ivar Raig, profesor de economie, cu viziuni din ce mai eurosceptice. El şi-a avertizat deschis şi constant conaţionalii că trecerea la euro nu le va aduce fericirea, iar acum, potrivit celui mai recent sondaj de opinie datând din septembrie, 58% dintre ei (dintr-o populaţie de 1,3 milioane de locuitori) îi dau perfectă dreptate, declarându-se nefericiţi de apropiata schimbare.
Dar într-una dintre cele mai sărace ţări din Uniunea Europeană, cum este Estonia, momeala cu un trai mai bun, aruncată de "foruri superioare", funcţionează după aceleaşi reguli ca în oricare ţară asemănătoare Estoniei. De pildă, aşa se face că în timp ce estonul de rând strânge cureaua de dragul reformelor, din cauza crizei sau din alte cauze care cer sacrificii în numele "mai binelui" care ar urma să vină, pe spotul publicitar cu "Prinţesa Europa", pe care estonii îl consideră "scump şi prostesc", s-au aruncat mulţi bani ce ar fi putut fi folosiţi, în opinia lor, în scopuri mult mai bune. Spotul începe cu prinţesa zâmbi