Iesirea la Marea Neagra, costul redus al fortei de munca si al terenurilor sunt cateva dintre argumentele care sustin dezvoltarile de spatii industriale. Ele sunt insa rapid combatute de absenta infrastructurii si neadaptarea mediului de afaceri local la nevoile investitorilor.
Pentru piata imobiliara, 2009 a fost un an de asteptare, iar piata spatiilor logistice nu a facut execeptie. Tranzactiile de inchiriere au revenit abia la sfarsitul anului, in perioada noiembrie-decembrie, totalizand circa 53.000 mp, potrivit estimarilor companiei de consultanta imobiliara King Sturge. Anul acesta a inceput insa intr-un ton mai optimist, circa 40.000 de mp fiind inchiriati pana in prezent. Cu toate acestea, piata spatiilor industriale trece inca printr-o perioada dificila.
“Rata de neocupare a continuat sa creasca, de la 12% la sfarsitul anului trecut si pana la 14% in prezent. Chiriile s-au stabilizat la 4-4,25 euro/mp, iar randamentele ocileaza in jurul valorii de 10,5%”, a declarat Irina Iliescu (foto), consultant al departamentului industrial al King Sturge, in cadrul evenimentului The Logistics Conference, organizat de King Sturge si agentia United.
Perspectivele pentru piata de logistica sunt optimiste, chiar daca daca suprafetele cautate de chiriasi s-au diminuat si variaza intre 1.000-5.000 mp. In plus, foarte putine dezvoltari speculative au fost anuntate, intrucat dezvoltatorii sunt inca tematori.
Lipsa infrastructurii ramane principala problema
Cea mai mare problema a investitorilor din piata spatiilor industriale ramane insa infrastructura precara, spune Robin Martens, director general al Archicom, firma olandeza furnizoare de servicii de consultanta, inginerie si arhitectura pentru retaileri si parcuri industriale.
“Sunt 350 milioane de tone de marfuri in Romania, insa nu exista tranzit. Romania se confrunta cu o lipsa de profes