>> Negocierile dintre Rusia si Belarus privind tranzitul de petrol catre Europa Centrala au esuat din nou sambata, starnind nervozitate pe piata europeana. Uniunea Europeana primeste 10% din necesarul de petrol din Rusia prin oleoductul Drujba ("Prietenia"), dar unele tari precum Slovacia si Ungaria depind in intregime de petrolul rusesc. Pana in prezent, singurul efect al disputei dintre Moscova si Minsk a fost o crestere "convenabila" a pretului petrolului la 83 de dolari barilul.
Drujba transporta zilnic doua milioane de barili de petrol brut spre rafinarii apartinand, printre altele, companiilor Total, Shell si British Petroleum. Din aceste doua milioane, bielorusii isi "trag" cam 400.000 de barili, care alimenteaza cele doua rafinarii de care dispun. O parte este retinuta pentru consumul intern, dar o parte si mai importanta este ulterior revanduta in Europa. In total, Belarus a importat anul trecut cam 20 milioane de tone de petrol brut din Rusia, pentru care a platit numai 35,6% din tariful de tranzit practicat pe piata mondiala. Acum, rusii vor sa schimbe regulile jocului. Premierul Vladimir Putin a anuntat ca, de la 1 ianuarie, Minskul nu va mai beneficia decat de 6,3 milioane tone pe an in regim "duty free", adica exact cat este consumul intern al Belarusului. In schimb, pentru restul de 14,5 milioane de tone, cantitate care este rafinata si revanduta, bielorusii vor trebui sa plateasca taxa integrala de 267 dolari pe tona. Pentru Putin, aceasta este o propunere rezonabila: Rusia ar subventiona in acest fel consumul intern din Belarus si ar ajuta guvernul de la Minsk sa economiseasca 1,8 miliarde dolari pe an, dar refuza sa subventioneze exporturile de produse petroliere bieloruse, pentru care acestia ar trebui sa plateasca pretul pietei.
Dintr-un motiv sau altul, presedintele Belarusului, Alexandr Lukasenko, nu este de aceeasi parere