Daca doreati de mult sa va luati o masina, acum este momentul. Daca insa depindeti de vreun credit la banca, luati-va mai degraba gindul... Saptamina trecuta, stirile televizate privind restringerea activitatii de productie la Dacia Renault de-abia si-au facut loc printre reportajele despre crime, violuri si groaznice accidente rutiere. In media serioasa din Occident, criza industriei de automobile a tinut prima pagina a ziarelor, respectiv au deschis telejurnalele de prime-time. Si e firesc sa fie asa; in fond, aceste stiri ating un nerv sensibil al societatilor occidentale: locurile de munca. Martea trecuta, bursa new-yorkeza a cotat General Motors la un nivel nemaiatins din 1943: 3 dolari per actiune. Cu aceasta, noteaza ironic presa de business din Statele Unite, valoarea de piata a lui GM coboara la 1,7 miliarde de dolari, mult mai putin decit valoarea unui producator de jucarii (e drept, mare) precum compania Mattel. General Motors a cheltuit in ultimul trimestru 7 miliarde de dolari pentru mentinerea productiei. Pierderile s-ar situa la peste 4 miliarde de dolari. In acelasi timp, vinzarile s-au redus cu 45%. Situatie de inteles, avind in vedere ca, de la inceputul anului, 1,2 milioane de americani si-au pierdut locul de munca, iar alte citeva milioane risca sa piarda (sau si-au pierdut deja) casa ipotecata. Nimanui nu-i arde, intr-o asemenea conjunctura, sa-si achizitioneze un automobil nou. Unul dintre managerii lui GM, Richard Wagoner, declara intr-un interviu ca "nu putem astepta pina la preluarea presedintiei de catre Obama, in ianuarie. Trebuie sa se intimple rapid ceva". Prin aceasta, marile concerne inteleg interventia statului, salvator in urma cu una-doua luni in ceea ce priveste citeva mari institutii financiare americane. Statul inseamna, desigur, in ultima instanta, contribuabilul american. In opinia lui David Cole de la Center of Automotive Resea