Prima liga britanica de fotbal s-a transformat in ultimele doua decenii intr-una dintre cele mai proeminente si mai profitabile campionate din lume. Dar mijloacele folosite pentru a ajunge aici - un brand puternic si foarte putine reglementari - incep sa devina punctele vulnerabile ale Premier League, scrie Wall Street Journal.
Prima liga britanica este gazda a 20 de cluburi de top, inclusiv a unor nume precum Liverpool, Arsenal si Manchester United - de trei ori castigatoare ale Ligii Campionilor. La a patra prezenta in finala prestigioasei competitii europene, anul acesta, Manchester a pierdut titlul intr-un meci castigat cu 2-0 de clubul spaniol FC Barcelona.
Odata cu transformarea intr-o competitie proeminenta pe fondul unui mix intre banii proveniti din drepturile de televizare, cresterea pretului biletelor si explozia numarului de fani straini, Premier League a devenit si o tinta pentru miliardarii din intreaga lume. Acestia au cheltuit sume uriase pentru a achizitiona cluburi si pentru a plati salariile jucatorilor de top pe care i-au achizitionat.
Magnet pentru sponsori
In acelasi timp, sponsorii s-au inghesuit pentru a-si afisa numele alaturi de cluburi sau - cum a fost cazul gigantului bancar Barclays - pentru a-si alatura numele intregii ligi. Veniturile anuale ale echipelor din Premier League sunt estimate la 2,4 miliarde de dolari (1,73 miliarde de euro) si provin din drepturile de televizare, din vanzarea biletelor si din sponsorizari.
In acest moment insa, ca urmare a recesiunii puternice care a lovit Marea Britanie, cluburile din Premier League se confrunta cu o scadere a preturilor biletelor si cu reducerea numarului sponsorilor, iar pe deasupra sunt nevoite sa suporte si problemele financare ale patronilor.
In plus, spre deosebire de alte competitii sportive, prima liga britanica nu este foarte bine reglement