Primele rezultate ale investigaţiei începute în cazul accidentului de tramvai petrecut la Iaşi pe data de 9 decembrie indică un rezultat previzibil al anchetei, în acord cu concluziile "furnizate" de primarul oraşului la câteva ore după ciocnire.
O comisie de anchetă formată din specialişti apropiaţi de Primăria Iaşi desfăşoară o investigaţie paralelă cu cea a Poliţiei pentru a afla cauzele producerii accidentului de tramvai petrecut la Iaşi pe data de 9 decembrie. Două tramvaie s-au ciocnit violent pe strada Arcu, iar 9 persoane au fost rănite, după ce unul dintre vehiculele de transport a rămas fără frâne şi a fost scăpat pe o pantă cu înclinaţie mare. Potrivit vatmanilor implicaţi în coliziune, ambele vehicule au rămas fără alimentare din cauza unei pene de curent.
Membrii comisiei au folosit un model de tramvai similar cu cel care a provocat accidentul, ST 10, şi au testat dacă vehiculul poate fi frânat în pantă fără electricitate. Concluzia a fost previbilă: cel puţin unul dintre sistemele de frânare adiacente putea fi activat. Rezultatele preliminare ale anchetei au apărut pe surse din interiorul Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iaşi.
Din acest motiv, nu se ştie în acest moment dacă sistemele de frânare erau funcţionale sau de vină este o eroare umane. Unul dintre specialiştii consultaţi în acest caz afirmă că tramvaiele sunt concepute să se oprească chiar dacă vatmanul nu acţionează manual, la timp, sistemele de frânare adiacente. "Au trei sisteme de frânare, dintre care frâna reostatica şi frâna pe patine. Frâna pe patine intră automat în momentul în care nu mai este curent electric. Practic, nişte magneţi apasă nişte saboţi care se apasă pe şină. Cum ar veni, magneţii care ţin frâna cuplată permanent pe nişte arcuri se relaxeaza, iar arcurile acelea împing saboţii pe şină. Practic tramvaiul este blocat, chiar dacă nu are curent”,