Panait ISTRATI
Trei decenii de publicistica.
Scapare de condei 1906-1916
Editura Humanitas, Bucuresti, 2004, 326 p.
Scrisoarea lui Gaspar Miklos Tamas adresata prietenilor sai romani pare sa fi stirnit si alte ecouri decit cele pe care Mircea Vasilescu le-a publicat in Dilema (in iarna si primavara lui 2001), stringindu-le ulterior in paginile volumului Intelectualul roman fata cu inactiunea (Bucuresti, Editura Curtea Veche, 2002). La un moment dat, in textul lui, polemistul maghiar nota ca „Intilnindu-ma la un moment dat, la Frankfurt, cu domnul Gabriel Liiceanu – care este in prezent poate cel mai influent scriitor teoretician din Romania – l-am intrebat cum anume doreste sa fundamenteze democratia liberala romaneasca pe operele lui Heidegger, Noica sau Cioran?
A rostit ceva spiritual, dar de fapt nu mi-a raspuns la intrebare. Cum doriti voi, dragii mei prieteni romani, sa-l criticati pe Vadim Tudor pentru faptul ca este fascist, din moment ce izvoarele voastre spirituale – care n-au fost supuse unei critici, fiind incriticabile – sint aceleasi ca si ale lui?“ (M. Vasilescu coord., volumul citat, p. 15).
Iata ca raspunsul mai consistent pe care il astepta Gaspar Miklos Tamas pare sa fie, e drept, unul indirect, si el rasare nu dintre hirtiile filozofului „celui mai influent“ al Romaniei, ci dintre planurile editorului. Seria celor trei volume din publicistica lui Panait Istrati, inaugurata de Editura Humanitas sub genericul comun de Trei decenii de publicistica si ingrijita de Ion Ursulescu, pune in circulatie, dupa familiarizarea partiala dinainte de 1989 si uitarea de dupa a scriitorului, articolele incandescente risipite de acesta prin presa romaneasca, occidentala si sovietica a perioadei dintre 1909 si 1939.
Noutatea provine din aceea ca textele, cunoscute pina acum doar pe sarite si in forme ce