Numarul de sucursale este cel mai important factor de succes pe piata bancara de retail romaneasca, afirma Andrei Caramitru, managing partner al biroului din Romania al McKinsey, una dintre cele mai puternice firme globale de consultanta.
"Bancile mari au deja sute de sucursale si, in plus, au capacitatea sa lanseze 100-200 de sucursale noi pe piata fiecare in fiecare an. Investitiile in retea atrag finantari sub forma de depozite mult mai ieftine decat in cazul bancilor mici, ceea ce le face viata mult mai usoara jucatorilor mari in conjunctura financiara actuala. Bancile mici pleaca la drum cu un dezavantaj si le va fi greu sa tina pasul, pentru ca se lovesc de bariere structurale importante, desi au planuri strategice ambitioase si bugeteaza cote de piata care insumate ajung la 100% fara a-i lua in calcul pe primii cinci jucatori. Sigur ca nu este loc pentru toti", spune Caramitru.
El crede ca este posibil ca unii jucatori de liga 2-3 chiar sa plece de pe piata. "Nimeni nu vrea o cota de piata de doar 1-2%. Decat asa, mai bine nu esti, si exista ganduri pentru potentiale colaborari pe piata intre bancile cu cota de piata mica, exista semne de intrebare privind evolutia planurilor lor, mai ales ca multe banci stiu ca au pierdut trenul si nu au competente regionale."
Caramitru estimeaza insa ca nu vor urma tranzactii multe pe piata bancara.
"Asteptarile de pret sunt inca mari, iar pentru un jucator ambitios si deja prezent pe piata chiar nu are sens sa plateasca o suma foarte mare, mai ales ca multi isi pot permite sa finanteze deschiderea a 100 de unitati pe an, putand astfel atrage clienti. Pe de alta parte, bancile mijlocii si mici pot avea probleme daca actualul context financiar dureaza, iar bancile-mama incep sa puna frana finantarilor."
In acelasi timp, consultantul arata ca in urma crizei subprime a aparut o prob