Din nefericire, nu este o gluma de 1 Aprilie. Un document, convocatorul la adunarea generala a actionarilor Electoputere S.A., vorbeste negru pe alb, de “aprobarea desfiintarii diviziei Vehicule Feroviare si Urbane”, dupa o istorie de decenii. Tradus pe romaneste, prevederea punctului 9 din document inseamna ca Romania, prin Electoputere, va pierde capacitatea de a construi nu doar locomotivele pe care le stie toata lumea, ci si metroul de tip nou, care era asamblat tot de compania romaneasca, desi era produs sub licenta canadiana.
In caz ca nu va amintiti, ultimele 16 metrouri comandate de Metrorex vor fi preluate de la firma CAF (Spania), si nu de la Electoputere, motiv pentru care banda de asamblare si capacitatea Romaniei de a le produce sunt astfel inchise. Metroul va rula trei modele diferite de trenuri, o premiera nu doar europeana, ci chiar mondiala. Ramane de vazut daca firma spaniola va coopera cu vreo companie romaneasca. Motivul pentru care aceasta informatie este in domeniul public doar in aceasta forma este solicitarea imperativa a CNVM-ului de prezentare publica a convocatoarelor AGA, pentru societatile care sunt cotate pe bursa. Decizia finala se va lua la adunarea actionarilor, pe 24 Aprilie, insa actionarul majoritar detine peste 80% din actiuni si hotararea va fi probabil confirmata.
Pentru cei care au rabdare pentru o foarte scurta istorie, dupa o inflorire in perioada comunista, compania a fost trecuta inca din 1999 pe o celebra lista de 7 companii care ar fi trebuit lichidate, in opinia Bancii Mondiale. Cativa incapatanati din AVAS au continuat sa creada in sansa Electoputere si in general in sansa unei parti a industriei romanesti. Patru tentative de privatizare nereusite au avut loc inainte de 2005. A cincea tentativa, si ea esuata datorita unor prevederi restrictive ale legii privatizarii, s-a petrecut in 2006, in timpul mandat