Comenzile noi au crescut, în ianuarie, cu peste 10%, în timp ce volumul cifrelor de afaceri a fost cu aproape 6% mai mic Cererea de produse industriale a avut un avans susţinut în ianuarie
Comenzile noi au crescut, în ianuarie, cu peste 10%, în timp ce volumul cifrelor de afaceri a fost cu aproape 6% mai mic
Cererea de produse industriale a avut un avans susţinut în ianuarie 2008 faţă de decembrie 2007, dar veniturile realizate de industriaşii români din vânzarea de mărfuri au scăzut dramatic. Singura explicaţie pentru acest paradox poate fi aceea că, în industrie, comenzile noi se îndreaptă de fapt către import, nu spre producţia internă.
Potrivit datelor comunicate, ieri, de Institutul Naţional de Statistică, valoarea comenzilor noi în industrie, contractate în ianuarie 2008, a crescut în medie cu 10,1% faţă de decembrie 2007 şi cu 7,7% faţă de aceeaşi lună din anul trecut. Pe de altă parte, însă, volumul cifrelor de afaceri - reprezentând veniturile realizate de industriaşi din vânzări - au scăzut cu 5,9% faţă de luna anterioară şi au crescut doar cu 0,1% faţă de ianuarie 2007.
Ceea ce înseamnă că, în timp ce mărfurile industriale sunt din ce în ce mai căutate pe piaţa românească, vânzările realizate de producătorii autohtoni scad sau, cel mult, stagnează. Altfel spus, mărfurile cerute vin mai mult din import decât din producţia autohtonă.
Dotările pentru firme nu mai au căutare
Pe marile grupe de produse industriale, bunurile de capital (utilaje, echipamente, logistică, mobilier şi alte produse necesare în dotarea firmelor) s-au remarcat prin scăderi atât ale cifrelor de afaceri, cât şi la contractări. Vânzările în această categorie de mărfuri au scăzut cu peste 20%, iar cererea a fost cu aproape 35% mai mică în ianuarie 2008 faţă de decembrie 2007.
În schimb, în cazul bunurilor intermediare - grupă care include în