Regizorul ungur István Szabó, invitatul de onoare al Festivalului de Film Anonimul, a vorbit, în cadrul unui masterclass, despre rolul esenţial pe care îl au actorii, ei fiind „chipurile“ şi semnăturile filmelor, explicând că el nu face decât „să le asigure condiţiile să se manifeste“.
Încă de la primirea trofeului Anonimul X, vineri, în deschiderea festivalului, István Szabó a ţinut să mulţumească „chipurilor“ din filmele sale.
„Când vorbeşti despre un film de importanţă istorică, în cap îţi vine chipul actorului, nu numele regizorului. Putem face testul acesta chiar cu experţi în film, să îi întrebăm cine sunt cei care au regizat filme cu actori celebri“, a spus Szabó, în mijlocul celor câteva zeci de participanţi la masterclass-ul său, care a avut loc sâmbătă.
Regizorul a dat ca exemplu filme esenţiale create de energia unor mari actori: „Copilăria lui Ivan“ de Andrei Tarkovski şi „Cetăţeanul Kane“ de Orson Welles. De asemenea, István Szabóa abordat subiectul modelului feminin în cinematografie, în funcţie de istoria mondială, trecând de la Marlene Dietrich şi până la Marilyn Monroe şi Jane Fonda.
„Energia unui film constă în emoţiile şi chipul unui actor. Tot ce trebuie să faci este să le asiguri ce au nevoie să le facă munca mai bună. Treaba ta e să taci şi să îi laşi pe oameni. Să le laşi spaţiu de lucru“, a adăugat el, mărturisind că nu este un fan al discuţiilor multe pe platou. „Cuvintele importante sunt «de la stânga la dreapta, mai încet, mai repede» şi cel mai important este «mulţumesc». Dacă actorii nu aud asta, înseamnă că trebuie să mai tragă o dublă“, a mărturisit István Szabó.
În aceste condiţii, István Szabó a spus că procesul de casting este unul decisiv pentru un film:
„Castingul este aşa cum sunt cuvintele pentru un scriitor şi aşa cum vopseaua este pentru un pictor. Da