Din ce în ce mai puţine proiecte de construcţii, plăţi întârziate, insolvenţe şi chiar falimente, profituri în scădere sau chiar intrarea pe pierdere - acestea au fost cuvintele de ordine ale sectorului construcţiilor în ultimii doi ani. Piaţa construcţiilor, evaluată la 9-10 miliarde de euro anual, dă de lucru pentru 350.000 de oameni, echivalentul a 8% din numărul de salariaţi din România, însă nu reuşeşte să-şi găsească echilibrul în contextul reducerii investiţiilor publice şi private. Deşi anul trecut rulajul celor mai mari 50 de constructori activi pe piaţa locală a crescut, în medie, cu 20%, profiturile au ajuns să fie un sfert din ce erau în 2011. Iar numărul de angajaţi a scăzut la rândul său.
Ultimii doi ani, 2012 şi 2013, au fost cei care şi-au pus cel mai mult amprenta asupra pieţei locale a construcţiilor. Clasamentele constructorilor s-au schimbat, unii au crescut exponenţial, iar alţii au ieşit din topul celor mai mari jucători pe piaţa construcţiilor.
Insolvenţele s-au ţinut lanţ şi au afectat inclusiv marii constructori, astfel că în 2012, companii precum Romstrade, controlată de Nelu Iodache, sau Confort, controlată de Georgică Cornu, s-au trezit în imposibilitatea de a-şi mai plăti datoriile. Un nou şoc a lovit piaţa internaţională, dar şi locală a construcţiilor în această vară, când unul dintre cele mai mari grupuri de construcţii din Europa, Alpine, a intrat în faliment, iar subsidiara locală, care a lucrat la proiecte de anvergură atât de stat, cât şi private, a pierdut rând pe rând toate contractele pe care le avea, inclusiv pe cele care se aflau într-un stadiu avansat de execuţie, şi a intrat în insolvenţă.
Cine conduce piaţa
Cei mai mari 50 de constructori activi pe piaţa locală au înregistrat anul trecut afaceri cumulate de aproape 3,5 miliarde de euro, în creştere cu aproape 20% faţă de rulajul