Pierre Alain Hubert, celebru maestru artificier al zilei, nu e la prima vizita in Romania. A mai fost la Bucuresti si la Cluj in urma cu citeva luni, organizind un fastuos foc de artificii la Hanul lui Manuc, impreuna cu Circul Parada si cu un taraf de lautari. S-a intors luna aceasta pentru Arta cucereste strada, un proiect coordonat de Karl Knapp, plastician californian, conducatorul grupului artistic Fusion, la care participa si Doze Green (b-boy, graffer din New York, unul dintre fondatorii grupului Rock Steady Crew). Organizat joi 17 aprilie, la Bucuresti, de catre Institutul Francez, spectacolul Arta cucereste strada a avut ca tema calatoria, alaturind Fanfara 10 Prajini, un recital de poezie cu Zoltan Octavian Butuc si Paul Daian, performance-ul lui Doze Green la Galeria Etaj 3 (un grafitti pictat pe muzica hip-hop), proiectii video realizate de Patricia Teodorescu pe zidurile Universitatii. La care s-au adaugat spectaculoasele focuri de artificii ale lui Pierre Alain Hubert, cu care am avut chiar ocazia de a sta de vorba despre originala sa forma de arta.
Domnule Hubert, a fi artificier nu e o meserie obisnuita. Cum ati ajuns sa va ocupati de focurile de artificii?
Eu am facut studii de arhitectura, sint de altfel si profesor de arhitectura, si sint un mare indragostit de oras. Din 1974 am inceput sa ma intreb ce putem face noi, oamenii de arta, ca orasul sa devina mai viu, mai interesant. M-am gindit la o multime de lucruri si, la un moment dat, am descoperit cit de interesant e sa lucrezi noaptea. De ce sa nu organizezi spectacole noaptea, cind orasul doarme? Mai ales in orasele din sud – eu sint din sudul Frantei –, arta nu exista noaptea. Asa mi-a venit ideea sa studiez focurile de artificii. Majoritatea celor care se ocupa cu asa ceva fie sint militari, fie vin din familii cu traditie; eu nu faceam parte din nici o catego