Efectele actualei crize sunt mai grave decât cele provocate de atentatele din 11.09.2001. Companiile aeriene caută soluţii pentru restructurare şi diminuare a pierderilor, care vor depăşi 11 miliarde de dolari în 2009. În ciuda semnalelor de redresare a economiei globale, scumpirea carburanţilor şi reducerea numărului de clienţi ţin companiile aeriene la limita supravieţurii. Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (AITA) a revizuit estimarea pierderilor din acest sector la 11 miliarde de dolari în acest an, faţă de nouă miliarde de dolari.
Pentru 2010, pierderile companiilor aeriene se vor ridica la 3,8 miliarde de dolari. „Furtuna economică globală se domoleşte, dar liniile aeriene nu au ajuns încă într-o zonă liniştită. Criza continuă“, spune Giovani Bisignani, directorul executiv al Asociaţiei, care include cei mai mari 230 de transportatori aerieni din lume.
Raportul vine în momentul în care Japan Airlines a anunţat reducerea a 6.800 de locuri de muncă, reducerea numărului de zboruri şi contractarea unui împrumut de la o companie americană, în efortul de restructurare şi reducere a pierderilor.
Veniturile globale se vor reduce cu 15% în acest an, la 455 de miliarde de dolari, pentru ca în 2010 să se stabilizeze, pe măsură ce companiile aeriene îşi reduc numărul de avioane şi frecvenţele de zbor pentru a creşte gradul de ocupare.
AITA avertizează că cel mai devreme, de abia peste trei ani se va ajunge la veniturile de 535 de miliarde de dolari din 2008. Pentru liniile aeriene din America de Nord şi Europa, estimările privind pierderile s-au dublat, din cauza creşterii şomajului şi a gradului ridicat de îndatorare a populaţiei din aceste regiuni, ceea ce reduce cheltuielile pentru călătoriile aeriene. Pentru companiile din America de Nord, pierderile vor însuma 2,6 miliarde de dolari în 2009, în