Atunci cand piata scade, o companie are trei mari optiuni: sa scada odata cu piata, sa creasca muscand din felia competitorilor sau sa creeze o piata noua, in care sa “inoate” de una singura, ca intr-un ocean albastru. Despre ultima optiune vrea sa le vorbeasca Eusediu Margasoiu, partener The Network, marketerilor din Romania.
Cartea “Blue Ocean Strategy” a iesit pe piata americana in 2005, sub semnatura lui Chan Kim si Renée Mauborgne. Autorii prezentau o alternativa la teoria “oceanului rosu”, scenariul de marketing in care competitorii se ataca reciproc pentru a-si mari cota de piata. In loc de asta, spun cei doi, marketerii ar trebui sa se orienteze spre non-consumatori, sa identifice barierele care ii opresc sa cumpere si sa creeze intocmai produsele pe care non-consumatorii si le-ar dori. Se creeaza astfel o piata noua, care lasa competitia pe dinafara – “oceanul albastru”.
Doi ani mai tarziu, compania de strategie de marketing StratX a realizat impreuna cu autorii cartii o simulare a teoriei folosind industria de gaming. In competita dintre Sony, Microsoft si Nintendo, solutia Wii a Nintendo reprezinta o miscare de tip Blue Ocean. Cei de la Nintendo au identificat o categorie de non-consumatori, familia, pentru care au creat o consola care se foloseste la comun si presupune miscare fizica. Au pus bazele unei piete noi, fara sa-si afecteze competitia sau celelalte componente ale propriului business.
“Deci focusul este pe non-consumator”, explica Margasoiu, pentru Wall-Street. “Schimbi, spargi barierele pietei, creezi piete noi. La fel cum a aparut telefonul mobil, fara sa canibalizeze telefoanele de acasa. La fel cum au facut Wii – ei n-au canibalizat piata de gaming, ci s-au dus intr-o zona care nu era exploatata, au identificat un tipar al non-consumatorului, niste bariere, le-au atacat, au creat un nou produs strategic si au rupt piata”