Romania este ironizata de saptamanalul The Economist cu privire la frunza din brandul de tara. "Atragerea turistilor printr-o campanie care a inceput cu un scandal de plagiat nu este cea mai ortodoxa cale, dar in Romania s-ar putea sa mearga", scrie publicatia, referindu-se la logo-ul lansat la expozitia de la Shanghai.
Un designer belgian a cedat, in urma cu doi ani unei baze de date cu imagini vizuale, drepturile de autor asupra desenului, pe care se bazeaza elementul central al logo-ului noii campanii de promovare turistica a Romaniei. Logo-ul poate fi cumparat cu 250 de euro si a mai fost folosit de cateva companii din Europa.
Scandalul "frunzei ghinioniste" intervine la mai putin de o luna de la raportul Comisiei Europene, in care UE a criticat dur reformele juridice si masurile anticoruptie din Romania, avertizand Guvernul ca isi incalca angajamentele asumate la aderare, in ianuarie 2007, subliniaza publicatia.
Compania responsabila de campania de promovare a Romaniei,THR-TNS, o asociatie spaniola-britanica, sustine ca similitudinea dintre cele doua imagini este "o coincidenta". Dar ministrul turismului din Romania, Elena Udrea, a decis sa inghete platile catre intreprindere pana la rezolvarea problemei (desi imaginea va continua sa fie utilizate pentru moment). Compania a avut obligatia legala de a utiliza elemente originale, si nu imagini de stoc, spune ea.
Aceast lucru ar putea explica si "nervozitatea" doamnei Udrea. "Nimeni nu a sugerat ca forte lugubre au lucrat in scandalul privind turismul", continua ironic The Economist, adaugand ca ministrul a insistat ca licitatia a fost transparenta si legala si ca firma THR-TNS a castigat contractul pentru ca oferta sa a fost cea mai ieftina.
In fata criticilor privind risipirea banilor intr-o perioada de austeritate, in care tara a contractat un imprumut de 2